Dobiegł końca projekt „ Łapacze Kultury”, który finansowany był z budżetu Marszałka Województwa Wielkopolskiego. Realizowany był w trzech szkołach: Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnym w Nowych Skalmierzycach, Zespole Szkolno – Przedszkolnym w Russowie oraz Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Kokaninie.
Projekt „Łapacze Kultury” był zaproszeniem skierowanym do dzieci z klas Szkół Podstawowych
z terenów wiejskich, które ze względu na swoje zamieszkanie mają utrudniony dostęp do pełnej oferty kulturalnej. Projekt pozwolił dzieciom na osobisty kontakt ze sztuką. W każdej ze szkół biorących udział w projekcie gościliśmy 3 razy. Podczas tych dziewięciogodzinnych warsztatów tworzyliśmy przestrzeń do wspólnej ekspresji twórczej, tak aby dzieci przeistoczyły się w twórców, aktorów, reżyserów i scenografów.
Podczas pierwszego spotkania nazwanego Teatr i Aktor dzieci miały okazję obejrzeć spektakl „ Opowieść o Calineczce”, a po spektaklu wzięły udział w warsztatach teatralnych obejmujących ćwiczenia integrujące grupę, rozwijające wyobraźnię, zabawy teatralne, ćwiczenia ze świadomości ciała oraz elementarne zadania aktorskie. Podczas warsztatu teatralnego dzieci podjęły swoje pierwsze próby improwizacji teatralnej na podstawie, której budowaliśmy obrazkowy scenariusz przedstawienia. Każda z klas biorących udział w projekcie miała za zadanie wymyślić nazwę dla swojej grupy. I tak powstały nazwy: „SZTUKOMANIACY”, „TETRALNE ŁOBUZIAKI” oraz „SUPER GRUPA”.
Drugie nasze spotkanie o nazwie Zespół Twórców było doprawdy pełne twórczych działań
i rozwiązań. Każda klasa przystąpiła do pracy nad małą forma sceniczną pt: „Łapacze Kultury”.
Uczniowie zostali podzieleni na zespoły zadaniowe, które tworzyły elementy składowe spektaklu: scenografów, reżyserów, aktorów. Pracowaliśmy z takim materiałem jak folia i papier, który bardzo przypadł dzieciom do gustu i pobudził ich wyobraźnię oraz kreatywność.
Trzecie spotkanie noszące nazwę Klasa dla Klasy, każda z klas rozpoczęła od prób generalnych przygotowanej małej formy scenicznej, aby jak najlepiej zaprezentować się innej klasie, nauczycielom oraz rodzicom. W każdej placówce biorącej udział w projekcie na ten ostatni etap zostały zaproszone młodsze klasy oraz rodzice. W dwóch Placówkach tj. Kokaninie i Russowie pokaz ten został połączony z obchodami Dnia Matki i występ dzieci był wspaniałym prezentem na tę okoliczność. Rodzice mogli zobaczyć jak twórcze są ich dzieci i że każde z osobna jest urodzonym artystą. Ten ostatni etap był bardzo ważny, ponieważ utrwalał postawę twórczego zaangażowania, powalił dzieciom na samodzielne działanie i dokonanie aktu twórczego.
Nasza przygoda ze sztuką trwała tak krótko jednak cudownie było pracować ze wszystkimi grupami i patrzeć jak w każdym z uczestników rozpala się iskra twórczego działania oraz kreatywność
w rozwiązywaniu problemów. Mamy nadzieję, że uczestnikom udało się złapać choć małą więź
z kulturą i że to będzie dopiero początek ich osobistego rozwoju przez sztukę.